Historiek

Symfonisch JeugdOrkest & Ensemble

 

 

 

Het Symfonisch Jeugdorkest & Ensemble werd opgericht in 1982 onder de naam Symfonisch JeugdOrkest Edegem.

Stichter entrotse eerste dirigent was Koen Severens, momenteel vaste trombonist bij het

Symfonieorkest van de Munt. Op 18 september 1982 verzamelden 28

muzikanten in de turnzaal van de jongensschool achter de Sint-Jozefkerk te

Edegem. Het prille orkest bestond toen uit fluitisten, klarinettisten, strijkers en

enkele koperblazers. Op 1 november 1982 trad SJOE voor de eerste keer op in

Kontich. In de vijf jaren die volgden gaf het orkest niet minder dan eenendertig

concerten in en rond Edegem. In 1987 werd vijf jaar SJOE bekroond met de

opname van een single.

 

Steven Verhaert, nu trompettist bij deFilharmonie, nam in 1988 het

dirigeerstokje over. Steven wist van aanpakken en tilde het muzikale niveau

van het orkest een trapje hoger. In de jaren negentig vervoegden steeds meer

strijkers het orkest en het repertorium breidde zich uit: symfonische stukken

en filmmuziek kregen meer aandacht. In 1992 bestond SJOE tien jaar en van

die gelegenheid maakte het orkest gebruik om voor het eerst op concertreis te

trekken. Een orkest van maar liefst tachtig muzikanten gaf onder meer

concerten in Praag, Boedapest en Visegrad.

 

In 1999 begon trombonist Jan Rypens zijn dirigeercarrière bij SJOE.

Onder zijn leiding durfde het orkest steeds meer de uitdaging aan symfonische

stukken in bijna authentieke versie te spelen. Onder invloed van Jan zag een

nieuw concept het licht: SJOE-it!, een concert in thuisbasis Edegem met een

gastzanger, waarbij lichte en populaire muziek werd gebracht in een

ongedwongen sfeer. In 2001 vlogen zeventig muzikanten naar Michigan in de

Verenigde Staten, waar vijf concerten werden gespeeld. Voor de muzikanten

was de rondreis en het verblijf in gastgezinnen een onvergetelijke ervaring.

 

Zo naderde SJOE zijn vijfentwintigjarig bestaan in 2007 en om dat

jubileumjaar alvast goed in te zetten, werd in 2006 een concertreis naar

Estland georganiseerd. Verschillende Estse steden stonden op het programma.

In Tartu te gast op een internationaal muziekfestival en in Tallinn speelde het

orkest op de grote markt voor een enthousiast publiek van Esten en toeristen.

 

In april 2007 besloot Michiel Delanghe zich te engageren als dirigent van

het orkest. Samen met Michiel bewandelde het orkest al heel wat nieuwe en

uitdagende muzikale wegen. Zo stond in 2007 het Vioolconcerto in E minor van

Felix Mendelssohn en in 2008 de ‘Onvoltooide Symfonie’ van Franz Schubert

op het programma. In de zomer van 2009 stond SJOE, onder leiding van

Michiel, op verschillende podia in Italië. Het vioolconcerto van Mendelssohn

gespeeld door Jens Lynen, het opzwepende ‘Danzon’ van Arturo Marquez, het

uitdagende ‘On the Town’ van Leonard Bernstein,... Het is maar een greep uit

het gevarieerde programma dat bij de Italianen erg in de smaak viel.

 

In augustus 2011 nam Pieter Nieva het dirigeerstokje over van Michiel.

SJOE heeft niet stilgezeten onder zijn leiding. Zo brachten zij voor

de eerste maal onder zijn leiding hun Jaarconcert in de Basiliek van Edegem en

werd SJOE-It! een nieuw leven in geblazen in een vernieuwde Hangar 27 met

Jelle Cleymans en Ann Van den Broeck als gastartiesten. Verder ontstond er een

samenwerkingsverband met Toneelgroep “Bijzonder Sympathieke Onruststokers”

uit Wilrijk. De musicals 'Cinderella' en 'Beauty and the Beast' werden een groot succes.

 

In januari 2014 verwelkomde SJOE dirigent/componist Hans Vercauteren als muzikale leider.

Hans heeft SJOE meer op het pad van de projectmatige aanpak gebracht waarbij er een

afwisselend repertoire van zowel klassieke, filmische als musicalprojecten uitgevoerd werd.

Onder zijn leiding groeide het orkest in de organisatie van projecten met een volledige conceptervaring

voor het publiek. Hij hielp het bestuur in de noodzakelijke hervorming van het orkest om ook in ensemblevorm te functioneren.

 

Sinds 1 mei 2016 heeft Jame Santonia Espinos de artistieke leiding op zich genomen om terug het volwaardige symfonische werk te kunnen uitvoeren en de muzikanten een unieke muziekervaring te leveren.